Antrenmanı ömrünüzün bir kesimi haline getirin

Leila

Global Mod
Global Mod
“Hareketsiz bir ömür sürüyorsanız kusur yapıyorsunuz. Sıhhatiniz için nizamlı idmanı hayatınızın doğal bir kesimi haline getirmelisiniz” diyen Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Derya Uludüz, bu mevzuda kıymetli ipuçları verdi.

Tertipli idmanın hem vücut birebir vakitte ruh sıhhatine bilimsel olarak kanıtlanmış bir fazlaca yararı var. Tabipler çoklukla kiloluysak, yüksek tansiyonumuz ya da diyabetimiz var ise, kalp ve damar hastasıysak çabucak spora başlamamız gerektiğini söyler. Lakin birfazlaca kişinin aklında etkin bir hayata başlamaya karar verirken kimi soru işaretleri oluşur. İşte onlar ve Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Derya Uludüz’ün açıklamaları…


Derya Uludüz


Nasıl motive olabiliriz?

Antrenmanı ömrümüzün doğal bir kesimi haline getirmekte zorlanmamızın bir fazlaca sebebi var. Etkin olmaya alışkın değiliz. Çağdaş dünya, fazla hareket gerektirmiyor. Neredeyse fizikî olarak etkin olacağımız mesleklerin jenerasyonu tükendi. İdmanın sıhhat, ömür kalitesi ve kilo idaresi için gerekli olduğunu biliyoruz. bir daha de, hap, diyet, plastik cerrahi üzere kolay yollara başvuruyoruz. Ayrıyeten, idman süreklilik gerektiriyor, sonuçları çabucak almamak motivasyonu zorlaştırıyor. Pekala bu kuvvetlikleri nasıl aşabiliriz? İdman yalnızca vücudu hareket ettirmekle ilgili üzere görünebilir, fakat aklınızı vücudunuzdan daha fazla hareket ettirdiğine emin olun. Bu yüzden;


– Antrenman yapmanız gerektiği gerçeğini kabul edin. Hap, diyet yahut cerrahi süreç üzere metotlar faal olmanın yerine geçemez.

– Hayat stilinizi değiştirmeye kesin karar verin. Geçmişte fizikî iş gücünü epey daha fazla kullanıyor, daima etkin kalıyorduk. Artık ise bilgisayar, televizyon, otomobil ve cep telefonları ile etrafımız sarılı. Ömür stilimizi değiştirmeye tam karar vermeden, günümüzde faal kalmak pek mümkün değil.

– Birfazlaca insan için idman bir kilo verme yolu. Lakin idmanın kilo verme amaçlarınızın haricinde, hayatınızda diğer manası da olmalı. İdman gerilimi azaltır ve gücünüzü yüksek meblağ. Bu sebeple, idman vakitlerinizi kendinize ayırdığınız özel bir vakit olarak düşünebilirsiniz.

– Tabiatı gereği, beşerler motive kalmak için değişime ve çeşitliliğe gereksinim duyar. Mümkün olduğunca dışarıda yürüyün. Yürüme bandında koşmak sıkıcı geliyorsa, yüzmeye gidin. Neyi ne kadar yoğunlukta sevdiğinizi keşfedin ve bu vaktinizi eğlenceli hale getirin.

– Gaye belirleyin. Gerçekçi maksatlarla günlük sayılara ulaşmaya çalışın. Sabah kalktığınızda günlük antrenman gayenizi takviminizde görmek, sizi pek motive edecektir.

– Tertipli bir vakit çizelgesi oluşturun. Günün boş olduğunuz vakitlerini sporla pahalandırmak için kendinize hatırlatıcılar hazırlayın, alarm kurun.


Öbür bir alternatif var mı?

Birden fazla kişi sıkıldığı için antrenmanı cazip bulmaz. Zevk aldığımız aktiviteler, ağır fizikî aktivite gerektirse bile bizi bunaltmaz. ötürüsıyla, fizikî olarak faal olduğunuz bir epey gündelik hobi ve işler, sizi kolay antrenman kalıplarından kurtarabilir. Bahçe işleriyle uğraşmak, yoga yapmak, gezintilere çıkmak, çocuklarla oynamak, dans etmek, ip atlamak, paklık yapmak, merdivenleri çıkmak ve daha aklınıza gelebilecek bir epeyce aktivite, sizin için şahane bir idman alanı olabilir.


Hangi tip spor tercih edilmeli?

Aerobik antrenman (kardiyo) ekseriyetle kalbi ve akciğerleri daha fazlaca çalıştıran aerobik aktiviteler, kalori yakmak için harikadır. Örneğin yürümek, bisiklete binmek, koşmak ve yüzmek gibi… Aerobik antrenman, kalp atış suratınızı ve teneffüsü hızlandırır, daha fazla oksijenin kaslarınıza ulaşmasını ve kardiyovasküler dayanıklılığı sağlar. Bunlar, biroldukca hastalık için düşük riskle ve daha uzun ömürle alakalı aktivitelerdir. Uzmanlar, günde orta tempoda 20 dakika ya da ağır tempoda 10 dakika aerobik aktivitede bulunulmasını tavsiye ediyor.


Spor daha sonrası kas ağrısı olağan mi?

Bilhassa bedeniniz için yeni olan bir şiddetli fizikî aktiviteye katıldıktan daha sonra, kas ağrıları hissetmek doğaldır. Zira antrenman yaparken kaslar pek fazla fizikî gerilim yaşar. Kas gerilmeleri, kas liflerine mikroskobik seviyede hasar verir. Bu hasara iltihap eşlik eder ve ağrıya yol açar. Hiç kimse kas ağrısına karşı bağışıklık kazanmaz. ötürüsıyla bunun bir tek sizde olduğunu düşünmeyin. Ağrıları, buz, dinlenme, anti-inflamatuar ilaçlar, masaj, ısı uygulama ve esneme üzere formüllerle hafifçeletebilirsiniz. İdman öncesinde esneme, kas ağrılarını hafifçeletmede pek değerlidir.

Yürümek mi koşmak mı daha faydalı?

Yürümek, koşmayla tıpkı faydayı sağlar. Lakin koşma ile yakılan kalori iki kat fazladır. ötürüsıyla hedefiniz kilo vermekse, koşu yapmak yürümekten daha uygun bir seçimdir. Ne var ki, idman yapmakta yeniyseniz, yürüyüş yapmak daha sağlıklıdır. Yürüme tek başına kalbinizi güçlendirir, güç düzeylerinizi yükseltir. Fakat, yürümenin faydalarını azamiye çıkarmak istiyorsanız, sabit bir tempo yerine, değişken suratları tercih edin. Süratli yürüyüş, daha fazla kalori yaktırır, ruh halinizi artırır ve aerobik kondisyonunuzu düzgünleştirir. Her iki dakika boyunca suratınızı artırın, akabinde yavaşlayın. Eğimli yürüyüş bantlarında yürüyün ya da engebeli yürüyüş yollarını tercih edin. Bu hem kaslarınızı direnç açısından geliştirir, tıpkı vakitte daha fazla kalori yakmanızı sağlar.

Okumaya devam et...
 
Üst